Kolejne wzrosty pojemności floty kontenerowców

Kolejne wzrosty pojemności floty statków kontenerowych

Kolejny wzrost ładowności floty kontenerowców.Mimo panującego obecnie kryzysu na rynku transportu kontenerowego ogólna ilość jednostek bez przerwy się rozszerza. Duże firmy transportowe bardzo rywalizują o pierwszą lokatę, a objawia się to przede wszystkim wodowaniem coraz to nowych statków. W ciągu obecnego roku na wodach pojawiły się kontenerowce o łącznej ładowności prawie milion siedemset tysięcy kontenerów, co daje ponad dziesięć procent więcej niż w ubiegłym roku. W kolejnym roku podaż jednostek kontenerowych powinna się kształtować na poziomie dziesięciu procent, widać więc dynamika rozwoju cały czas się utrzymuje na dość wysokim poziomie. Tego typu sytuacja ma duży wpływ na wygląd rynku transportowego, przyczyniając się do sporych obniżek cen za przewozy. Dla większości armatorów nie jest to dobra wiadomość, bo stawia pod dużym znakiem zapytania rentowność większości tras. Kolejnym problemem jest konieczność postoju w portach zwiększającej się liczby statków przy nabrzeżach portowych, gdyż po prostu nie ma dla nich wystarczającej ilości nowych zleceń. Tego typu sytuacja w znacznym stopniu bierze się z tego, że inwestycje te planowano i rozpoczynano parę lat temu, i obecnie nastąpiło znaczne spiętrzenie nowych jednostek.

Istotne jest to, że pomimo powiększania się całościowej ładowności kontenerowców zmniejszeniu uległa ich ilość. Wynika to z tego, że z roku na rok rosną możliwości transportowe, a co się w tym wiąże zwiększa się wydajność oddawanych jednostek. O ile przed rokiem średnia ładowność kontenerowca wynosiła 7.5 tysiąca, to aktualnie jest to to już więcej niż osiem. Głównym powodem takiej sytuacji jest duże ograniczenie jednostek mających ładowność 8 tysięcy, jakich ilość stała się najmniejsza od blisko dwudziestu lat. Na dużo mniejszym poziomie są także demontaże statków, również tutaj ich ogólna liczba jest mała w porównaniu z ubiegłym okresem. Zwłaszcza mały poziom złomowania jest w rodzinie panamaxów, to znaczy jednostek o ładowności do 3 tysięcy typowych kontenerów, ocenia się, że całkowita ich pojemność będzie wynosić około stu siedemdziesięciu tysięcy TEU. Przez to wszystko całkowita flota tego typu kontenerowców powiększy się o dwa procent, podobnie będzie z innymi rodzajami. W chwili obecnej w stoczniach się znajduje następna grupa statków, tak więc w roku następnym także można się spodziewać jeszcze większych wzrostów.

Sorry, comments are closed for this item.