Kolejny wzrost ładowności floty kontenerowców

Kolejne wzrosty pojemności floty statków kontenerowych

Kolejne wzrosty ładowności floty statków kontenerowych.Mimo panującego aktualnie kryzysu transporcie kontenerowym ilość statków bez przerwy się rozszerza. Najwięksi armatorzy rywalizują zacięcie o palmę pierwszeństwa, a objawia się to w pierwszej kolejności wodowaniem kolejnych jednostek. W roku bieżącym na wodach pojawiły się kontenerowce mające łączną ładowność ponad półtora miliona kontenerów, co daje ponad dziesięć procent więcej niż w ubiegłym roku. W następnym roku podaż kontenerowców ma wynieść blisko dziesięć procent, jak więc widać dynamika wzrostu cały czas się utrzymuje na dość sporym poziomie. Sytuacja taka ma spore znaczenie na sytuację na rynku transportowym, będąc jednym z głównych powodów dużych obniżek cen. Dla większości armatorów nie są to dobre wiadomości, bo stawiają pod dużym znakiem zapytania opłacalność wielu tras. Kolejnym problemem jest konieczność przestoju zwiększającej się liczby jednostek przy nabrzeżach portowych, gdyż zwyczajnie nie ma dla nich wystarczającej ilości nowych zleceń. Tego typu sytuacja w znacznym stopniu wynika z faktu, że inwestycje te planowano i rozpoczynano kilka lat wcześniej, i obecnie nastąpiło duże spiętrzenie nowych statków.

Istotne jest to, że pomimo wzrostu całościowej ładowności jednostek zmniejszeniu uległa ich ilość. Wynika to z faktu, że z każdym rokiem wzrastają możliwości transportowe, a tym samym zwiększa się wydajność jednostek, które są oddawane. O ile przed rokiem średnia ładowność statku wynosiła 7.5 tysiąca, to w bieżącym roku to już więcej niż osiem. Podstawową przyczyną takiej sytuacji jest duże ograniczenie jednostek mających pojemność 8 tysięcy, których liczba jest najmniejsza od dwudziestu lat. Na dużo niższym poziomie są również demontaże jednostek, tu także ich ilość jest bardzo mała w porównaniu z wcześniej. Szczególnie nieduży poziom złomowania jest w rodzinie statków typu panamax, czyli jednostek mających ładowność 3 tysięcy kontenerów, szacuje się, że ogólnie ich ładowność będzie wynosić około stu siedemdziesięciu tysięcy TEU. Przez to wszystko całkowita flota tego typu kontenerowców powiększy się o dwa procent, podobnie jest z innymi rodzajami. W chwili obecnej w budowie jest następna grupa statków, więc za rok także trzeba się spodziewać jeszcze większych wzrostów.

Sorry, comments are closed for this item.