Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Terminale kontenerowe rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Branża morskiego transportu od wielu lat miała ogromny problem niewłaściwie wpisywanej wagi przyjmowanych kontenerów. Niestety duża ilość spedytorów nie przykładała się specjalnie do tego, a będzie to miało bardzo duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa rejsów. Nawet nieduże odchylenia w deklarowanej wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów kumulować, powodując bardzo duże kłopoty z zapewnieniem stabilności, a niekiedy nawet zatonięcia. Z tego też powodu od długiego czasu były prowadzone prace w celu uporządkowania tej kwestii, ale z powodu kosztów nie dało się ich z sukcesem zakończyć. Dopiero całkiem niedawno udało się osiągnąć porozumienie, w oparciu o które wszystkie kontenery znajdujące się na statku muszą być dokładnie zważone. Nowe przepisy obowiązują od drugiego półrocza 2016 roku, a ich nieprzestrzeganie będzie się wiązać z odpowiednimi konsekwencjami. Obowiązek podania wagi kontenera spoczywa na jego nadawcy, dlatego też musi on przypilnować tego, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującym prawem. Oprócz tego przewoźnicy i terminale mają pełne prawo odmówić załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Porty rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Przepisy pozwalają na dzień dzisiejszy na ważenie jednostek kontenerowych za pomocą dwóch technik. Pierwszą z nich jest to ważenie kompletnego zapakowanego i zaplombowanego kontenera, zaś druga to pomiar poszczególnych cząstkowych towarów razem z opakowaniami i zsumowanie wszystkiego na samym końcu. Technika pierwsza jest znacznie bardziej szybka i wygodna do użytku, jednak wymaga kupna odpowiednich, certyfikowanych wag. W chwili aktualnej tylko część portów w Polsce posiada takie możliwości, ale nadal nie będzie w nich szans na obsługę wszystkich jednostek. Dlatego też nadal spora część sprawdzania wag odbywać się będzie musiała w głębi kraju, w firmach jakie się zajmują pakowaniem. W nadchodzących latach w planach są rzecz jasna takie inwestycje, lecz sprawa nie będzie jedynie dotyczyła zakupu kolejnej wagi, ale też zmienienia organizacji pracy na terenie portu. Dla przykładu port na terenie Szczecina posiada już szereg procedur związanych z obsługiwaniem kontenerów, a także może zaoferować możliwość zważenia ich przed załadunkiem.

Sorry, comments are closed for this item.